国際滑空記章へチャレンジするためにはルールを理解していることが必要になります。下記の Sporting Code Section3が滑空スポーツの国際滑空記章に関するルールになります。Section 3 Annex C がSection 3 の解釈を解説した資料になります。これらの資料をよく読んでみましょう。

 

FAIの規程

FAI 定款
(FAI Statutes の日本語訳)

FAI 定款付則
(FAI By-Lawsの日本語訳)

FAI Sporting Code General Section
(航空スポーツについての基本規程)
(同上の日本語訳)

FAI Sporting Code Section 3 Gliding
(滑空スポーツの滑空記章および記録飛行に関する諸規程)

Section 3 Annex A to FAI Sporting Code Section 3 Gliding 
(競技会に関する規程)

IGC Handicap List

(FAIクラブクラス競技会で用いられる各競技機のハンディキャップ表)

Section Annex B to FAI Sporting Code Section 3 Gliding
(GNSSフライトレコーダー、高度記録機器、時刻記録機器について)

Section 3 Annex C to FAI Sporting Code Section 3 Gliding
(パイロットおよび公式立会人へのアドバイス)

Section 3 Annex D to FAI Sporting Code Section 3 Gliding
(IGC ランキングについて)

規程は例年秋(10月頃)に改訂されます。

 

国際滑空記章銀賞距離科目 よくある問合せ

質問:国際滑空記章銀賞の直線距離50kmの課目の最新の規程はどこから入手できますでしょうか。
近年、距離計測の国際基準が変更されていると聞いたので詳しく知りたいです。

回答 最新版(2018年10月発行)の規程はこちらをご参照ください⇒Sporting Code Section 3 – Edition 2018

(1)銀賞 50km課目について
該当箇所は以下となります。

Sporting Code Section 3 – Edition 2018の page 9/21
2.2.1 Silver Badge      The Silver badge is achieved on completing these soaring performances:

a. SILVER DISTANCE 
A straight distance flight from a start at release to a finish fix located at least 50 km from release and at least 50 km from the fix recorded at the beginning of the take-off roll.
Silver distance and any longer declared task may both be claimed for the same flight, see SC3C-2.3. The Silver distance should not be flown with guidance from another pilot

離脱ポイントから少なくとも 50km 以上かつ、離陸から50km以上のstartからfinish fix への直線距離飛行
銀章距離課目と田の更に長いdeclared task は両方同一のフライトで宣言することが出来ます(Sporting Code Section 3C の2.3章参照)。銀賞距離科目は他のパイロットからのガイダンスを得ずに飛行すること。

以下もご参照ください。

Sporting Code Section 3 Annex C Official Observer & Pilot Guide  page 7/40

2.3 The Silver distance flight

The Silver distance is a “leaving the nest” adventure, intended to get you away from your home airfield and to plan for a potential land-out. The “no-help-or-guidance” note in SC3-2.2.1a applies, meaning even help from other Silver distance hopefuls that day, or team flying.

In past years, the Silver distance required a landing 50 km or more away from the home airfield, later a photograph of a turn point at least 50 km away was possible. Now, any finish fix at least 50 km from your release point or MoP stop and your launch point will be required, regardless of any other turn points that may be declared, or the success or not of a greater task. Any longer task is evaluated separately, on its own merits. If the Loss of Height (LoH) between release and the selected finish fix is excessive, then choose another fix that is within the LoH limits. Common flight analysis software can be used to find the beginning of the take-off roll at launch. Instructions on how to do this is in 2.14.

When Silver distance is the only objective, plan a finish fix a bit more than 50 km from the beginning of the take-off roll, so you have some flexibility in where to release. If a finish fix is planned 55 km from the beginning of the take-off roll, then release can be anywhere within 5 km of the airfield.

For all Silver distance claims, the maximum LoH permitted for a flight over 100 km is calculated as in paragraph 3.1, and the maximum LoH permitted for a flight under 100 km is calculated as in 3.2.

 

※離脱ポイントから50km以上、かつ、離陸ポイントから50km以上、のポイントを自由に飛行後に選択することが出来ます。

(2)適用される制限について

Sporting Code Section 3 – Edition 2018の page 7/21
LOSS OF HEIGHT
1.3.4 The START ALTITUDE minus the FINISH ALTITUDE. An excess LOSS OF HEIGHT shall be corrected as given in 2.4.4 for badges and in 3.1.5 and 3.1.6 for records.

(1.3.4 高度損失 【LoH】 スタート高度からフィニッシュ高度をひいたもの。バッジフライトでは2.4.4 に従って補正されます)

Sporting Code Section 3 – Edition 2018のpage 11/21
2.4.4 Loss of height limits
a. For distances greater than 100 kilometres where the LoH exceeds 1000m using barometric data or 900m using GPS height data, an adjustment of 100 times the excess LoH shall be subtracted from the length of the course.
b. For distances of 100 kilometres or less, the flight is invalid if the LoH exceeds 1% of the distance using barometric data or [1% of course distance less 100m] using GPS height data.

(2.4.4 LoH(損失高度)の制限
b. 100km より短い距離の場合、 LoH は気圧データで距離の 1% を超えてた場合、フライトは無効となります。

【例】 52km のフライトの場合、 LoH が 520m 以下ということです

 

質問②:FAI国際滑空記章交付規程の4.7.3の箇所に以下の記載があります。

4.7.3 当該飛行を証明するもの
自記高度計(バログラフ)記録証明書やGNSS Flight Recordersのigcデータファイル。
ただし、滞空時間については、公式立会人の監視のもとに実施する場合は不要とする

これは滞空時間の記録が離着陸場の付近で行われた場合はGPSデータが無くとも申請できるという認識でよろしいのでしょうか。

【回答】ご理解の通り通りです。GPSデータが無くても申請はできます。(もしデータをいただいた場合は、航空協会で保管させていただきます。)ご参考までに、ここでは規程上ですと以下の箇所が該当します。
Sporting Code Section 3 – Edition 2018のpage 10/21

2.4 FLIGHT EVIDENCE REQUIREMENTS

2.4.1 Time evidence

GPS time data shall be substantiated by independent evidence of take-off time. The data sampling rate in each FR or PR used must be set to at least once per minute. The 5-hour duration task may be flown with no FR or PR if it is under the continual attention of an OO,who shall control the task as given in 4.3.2.

4.3.2. Take-off and landing

Use evidence independent of the device(s) to confirm the time and points of take-off and landing, pilot name(s), glider type and registration. For duration flights, 2.4.1 may apply. If the landing was not witnessed, complete a landing certificate per 4.4.2e.

 

最終更新 9月 11, 2019 @ 22:31